تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز
26
مارس

آشنایی با تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز

آشنایی با تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز

تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز در حالت کلی به سه دسته تقسیم بندی می شود. این سه دسته شامل آسفالت های سرد، گرم، حفاظتی هستند. در ادامه قصد داریم به بررسی این نمونه ها بپردازیم. پیش از هر چیز باید بدانید که آسفالت به ماده ای اطلاق می شود که به رنگ سیاه می باشد. این ماده بسیار چسبناک می باشد. 

چسبندگی بالای آسفالت موجب می شود به عنوان یک عایق مناسب برای رطوبت به شمار برود. آسفالت یک متریال شبه جامد می باشد که به صورت ترکیبی از شن، ماسه به همراه یک ماده ی سیاه رنگ به نام قیر می باشد. معمولا از آسفالت برای زیرسازی و ساخت جاده ها، عایق پشت بام ها، فرودگاه ها و ….. به کار می رود. 

تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز

درباره تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز چه می دانید

تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز به شیوه های مختلفی انجام می گیرد. یکی از انواع آسفالت های تولید شده در شیراز آسفالت گرم می باشد. این نوع از آسفالت ها به صورت گرم تولید می شوند و با قیر ترکیب شده اند. برای ساختن آسفالت گرم از ترکیب چند متریال مختلف از جمله مصالحی که جنس آن ها از سنگ است. این مصالح شامل شن و متریال اصلی آن یعنی قیر می باشد. این نوع آسفالت را بر اساس نوع قیری که در آن به کار می رود در دمایی معادل 105 تا 163 درجه سانتیگراد تولید می­گردد. پس از انجام فرایند تولید این نوع آسفالت را برای پوشش دهی مناطق مورد نظر می فرستند. 

آسفالت گرم همانطور که از نام آن مشخص است به شکل داغ و خمیری می باشد سپس با استفاده از دستگاه های مخصوص آن را به صورت فشرده و کوبیده در می آورند. معمولا از این نوع آسفالت ها را برای پوشش دادن پشت بام، فرودگاه و خیابان ها استفاده می کنند. در بین تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز آسفالت یکی از برترین انواع آسفالت های گرم که تولید می شود نوع بتن آسفالتی می باشد که از مقاومت و کیفیت بسیار زیادی برخوردار است. 

بتن آسفالتی را با استفاده از ترکیب کردن قیر خالص و سنگ های شکسته ی مرغوب تولید می کنند. بتن آسفالتی را معمولا در قسمت ساخت و ساز رویه ها به کار می برند. یکی از مواردی که از آسفالت های بتنی استفاده می شود سطح فرودگاه و بزرگراه می باشد. این متریال از دوام بالایی در برابر ترافیک بر خوردار می باشد. می توانید از این نوع آسفالت برای پوشش دهی ایستگاه های اتوبوس استفاده می کنند. 

آسفالت گرم در انواع مختلفی ساخته می­شوند که شامل: آسفالت های رویه، آستر، اساس قیری، ماسه آسفالت می باشد. 

آسفالت گرم

آسفالت رویه 

آخرین لایه ای که بر روی آسفالت استفاده می شود با عنوان آسفالت رویه شناخته می شود. این نوع آسفالت بر روی دیگر لایه ها قرار می گیرند و بخشی هستند که ما آن را مشاهده می کنیم. این لایه از آسفالت در مجاورت عوامل جوی و هوا قرار گرفته است. در واقع اتومبیل ها بر روی این لایه در حرکت هستند افراد از روی آن  رد می شوند. به همین دلیل است که این لایه از آسفالت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. باید به گونه ای تولید شود که به شکل کاملا صاف و زیبا باشد. در برابر بارندگی، سرما، یخبندان و بارش های جوی دیگر دوام بیاورد. معمولا این لایه از آسفالت از مقدار بیشتری قیر برخوردار است. 

تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز در نوع رویه به گونه ای انجام می گیرد که سنگ ها به اندازه ی حداکثری مورد استفاده قرار گرفته است. 

تولید انواع مختلف آسفالت آستر

در ادامه تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز قصد داریم به بررسی آسفالت استر بپردازیم. این لایه به صورت معمول در بین لایه های رویه و اصلی واقع می شود. به این دلیل که اگر در محل مورد استفاده یک ترافیک سنگین رخ بدهد آسفالت قادر به مقاومت در برابر آن باشد. به عنوان مثال در بندرگاه ها و ترمینال های اتوبوس و اماکن این چنینی از سنگ هایی درون آسفالت ها استفاده می کنند که دچار تغییر شکل زیادی نگردند. این سنگ ها زمانی که تحت فشار قرار می گیرند دچار شکستگی نمی شوند. این نوع آسفالت ها کمتر دچار تغییر حالت تغییر حجم می شوند. 

  تولید انواع آسفالت

اساس قیری

پس از اینکه تمام مراحل زیر سازی در آسفالت انجام گرفت نوبت به مرحله اساس قیری می رسد. سنگدانه هایی که در این لایه از آسفالت مورد استفاده قرار می گیرد در مقایسه با لایه های دیگر درشت تر می باشند. در این بخش از کار از سنگ ریزه هایی با قطر 5 تا 7 میلیمتری استفاده می کنند. پیشنهاد می شود که برای افزایش مقاومت لایه های آسفالت در برابر شرایط جوی خاص از اساس قیری استفاده کنند. 

ماسه آسفالت

تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز با معرفی ماسه آسفالت ادامه می دهیم. برای ساختن ماسه آسفالت لازم است از قیر به همراه ماسه های طبیعی و مخلوط ماسه های شکسته کمک می گیرند. این مواد را با قیر خالص ترکیب می کنند تا ماسه آسفالت ایجاد گردد. معمولا ترکیب ماسه آسفالت را در لایه های 15 میلیمتری مشاهده می کنند. از ماسه آسفالت برای هموار کردن سطوح لایه های آسفالت های قدیمی استفاده می کنند. 

انواع  مختلف آسفالت حفاظتی

یکی دیگر از تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز مربوط می شود به آسفالت حفاظتی است. ترکیب این نوع آسفالت از سنگ های خرد شده ی بسیار کوچک می باشد. این نوع آسفالت ها را با هدف محافظت از مناطق مورد نظر استفاده می کنند. این نوع آسفالت را معمولا برای مکان هایی به کار می برند که فشار کمتری به آنجا وارد می شود. این نوع از آسفالت ها دارای مقاومت بالایی نیستند تنها از مقدار زیادی قیر در ترکیب آن استفاده شده است. آسفالت های حفاظتی دارای ضخامتی در حدود 2.5 سانتی متر هستند. 

انواع آسفالت

آسفالت سرد 

تولید انواع مختلف آسفالت را با بررسی آسفالت سرد پی می گیریم. آسفالت سرد را به عنوان Cold Mix نیز می شناسند. این مدل آسفالت شباهت زیادی به آسفالت های گرم دارند. مصالحی که در این نوع آسفالت به کار می رود شامل سنگ های خرد شده به همراه قیر خالص می باشد. تفاوت آسفالت سرد با آسفالت گرم در این است که متریال تشکیل دهنده ی آن ها در دمایی است که مصالح با همدیگر ترکیب می شوند. این مصالح پس از اینکه تحت فرایند کوبیده شدن قرار گرفتند در دمای عادی قرار گرفته و حالت سفتی به خود می گیرند. در ادامه به صورت جامد در می آیند. 

یکی از مزایای آسفالت سرد در مقایسه با آسفالت گرم این است که شما می توانید آن را تا مسافت های طولانی حمل کنید. پس از اینکه به منطقه ی مورد نظرتان رسید ان را بر روی محل پاشیده سپس آسفالت را تحت فشار قرار داده و آن را بکوبید. در ادامه آن را پخش می کنند بدون اینکه آسیبی دیده باشد. معمولا از این نوع آسفالت جهت کف سازی در سالن ها و اماکن ورزشی همچنین مرمت، ساخت و نگهداری راه ها استفاده می کنند. 

آسفالت کات بک

تولید انواع آسفالت با هدف های خاصی انجام می گیرد. یکی از انواع آسفالت ها که شاید کمی ناشناخته باشد نوع کات بک می باشد. این مدل آسفالت را با ترکیب سازی حلال های نفتی تولید می کنند. استفاده از این حلال ها موجب می شود که آسفالت سیال تر و حلال تر گردد. در نتیجه فرایند آسفالت کاری بهتر انجام گیرد. وجود حلال ها باعث می شود که خشک شدن آسفالت کات بک سریعتر از سایر نمونه ها انجام بگیرد در نتیجه این نوع آسفالت به عنوان یکی از گزینه های ایده آل در صنعت آسفالت سازی معرفی شده است. معمولا از آسفالت نوع کات بک برای پروژه هایی استفاده می کنند که نیاز دارند هر چه سریعتر تکمیل شوند. 

از دیگر مزیت های این نوع آسفالت که در کارخانه های تولید آسفالت در شیراز ساخته می شوند، می توانیم به تطبیق پذیری بی نظیر آن در موقعیت های خاص اشاره کنیم. آسفالت نوع کات بک از دوام و پایداری بسیار بالایی برخوردار است. وجود حلال های نفتی در ساختار این نوع آسفالت باعث تقویت این محصول شده و باعث می شود در مقابل ساییدگی حاصل از شرایط اقلیمی سخت یا ترافیک های سنگین مقاومت بسیار زیادی داشته باشد. این موارد ثابت می کند سطوحی که با استفاده از آسفالت کات بک ساخته می شوند نسبت به سایر نمونه ها از دوام بیشتری برخوردار می باشد. البته استفاده از این نوع آسفالت همواره با نگرانی های زیست محیطی همراه بوده است. به همین دلیل آخرین به جای حلال ها از آسفالت امولسیون شده استفاده می کنند که باعث کاهش آلودگی زیست محیطی می شود. 

  آسفالت در شیراز

سخن پایانی

تولید انواع مختلف آسفالت در شیراز از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به اینکه آسفالت در موارد مهمی مانند راه سازی استفاده می شود تولید انواع آسفالت ها بسیار حائز اهمیت می باشد. نکته ی مهمی که در رابطه با تولید انواع آسفالت وجود دارد این است که در هنگام انتخاب این محصولات باید شرایط و موقعیت مکانی و آب و هوایی را در نظر گرفته سپس بر اساس نیازهایی که وجود دارد به انتخاب این آسفالت متناسب با نیاز خود بپردازید.