18
مارس

بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز

بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز یک نوع بتن روان است که قابلیت این را دارد که تحت تاثیر وزن خود بدون ایجاد هیچ نوع ارتعاش مکانیکی درون قالب تحرک داشته و به بهترین شکل در بیاید. معمولا این نوع بتن را در سازه هایی به کار می برند که برای متراکم کردن بتن امکان دسترسی مستقیم وجود ندارد. 

بتن های خود تراکم به دلیل اینکه از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند این امکان را دارند که به خوبی دوام خود را حفظ نمایند. در صورتی که بتن ها از همدیگر جدا شوند و مقاومت کمی داشته باشند به شکل لانه زنبوری در می آیند. 

بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز
بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز

خواص بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز

بتن scc یا بتن خود متراکم به شکلی طراحی شده است که از همدیگر جدا نمی شود. یکی دیگر از مهمترین ویژگی های این نوع بتن پایداری بسیار زیاد و قابلیت شکل پذیری فوق العاده می باشد. بتن های خود متراکم از خواص دیگری مانند عایق بودن در برابر سرما و گرما، پایداری در برابر یخ زدگی و غیره برخوردار است. به همین علت است که از بتن خود متراکم در صنایع زیادی کاربرد دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی خواص بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز بپردازیم.

عامل اقتصادی بتن scc یا بتن خود متراکم

درباره بتن scc باید بگوییم علاوه بر مقاومت بسیار بالا از وزن کمی برخوردار است. همین امر موجب می شود مخارج ساختمانی را به میزان زیادی کاهش می دهد. به این دلیل که وزن پایین این نوع بتن باعث می شود وزن سقف، دیوارها، اسکلت ساختمان به میزان زیادی کاهش پیدا کند. با توجه به موارد بیان شده زمانی که ساختمان ها وزن سبک تری داشته باشد در مقابل زمین لرزه مقاومت بیشتری خواهند داشت در نتیجه خسارات وارده کمتر خواهد شد. 

بتن scc یا بتن خود متراکم

عایق بودن در مقابل گرما، سرما و صدا

بتن scc یا بتن خود متراکم دارای وزن پایین است که می تواند به یک عایق موثر در برابر سرما و گرما به شمار می رود. بتن های خود متراکم دارای ضریب انتقال کمتر از 0.5 W/m.K می باشند. با توجه به اینکه ضریب بتن های معمولی 0.7 تا 1.3 می باشد و در برخی موارد برآورد 1.7 W/m.K نیز وجود دارد. در نهایت باید بگوییم که استفاده از بتن های خود متراکم باعث می شود به مقدار زیادی از مصرف وسایل سرمایشی و گرمایشی صرفه جویی می شود. بتن های متراکم به شکل عایق فوق العاده ای عمل می کنند و می توانند در مقابل آلودگی صوتی پایداری بالایی داشته باشد به این دلیل که دارای ضریب جذب زیادی می باشند. به این ترتیب می توانیم از این نوع بتن به عنوان یکی از گزینه های پارامترهای رفاهی برای جلوگیری از آلودگی های صوتی استفاده کنیم. 

مقاومت بالا در برابر فرسایش، نفوذ رطوبت و یخ زدگی

بعضی از نمونه های بتن از تخلخل بالایی در لایه های خود برخوردار هستند. در نتیجه در سطح آن ها درزهای کمتری به وجود می آید. در صورتی که فوم بتن از ضخامت مطلوبی برخوردار باشد مقاومت آن در برابر رطوبت و بارندگی افزایش پیدا می کند. جالب است بدانید بتن در دنیای امروز پس از آب پرکاربردترین متریالی است که مورد استفاده ی بشر قرار می گیرد. 

بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز کاربرد بسیار زیادی دارد از این رو باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. یکی از مواردی که در زمان استفاده از بتن باید مورد توجه قرار بگیرد آب بندی بتن است. زمانی که فرایند آب بندی بتن به شکل استاندارد انجام بگیرد کیفیت ساختمان شما به میزان زیادی افزایش خواهد یافت. 

بتن خود متراکم

کاربردهای بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز

در ادامه بررسی بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز باید بگوییم این نوع بتن را نمی توانید در هر نوع پروژه ای استفاده کنید، اغلب این نوع از بتن را برای ساخت سازه هایی استفاده می شوند که از نظر هنری- معماری به دقت و ظرافت بالایی نیاز است. یکی دیگر از کاربردهای بتن خود متراکم استفاده از این مصالح برای ساخت آسمان خراش، پل هایی با دهانه ی بزرگ، لوله های انتقال آب و ساخت تونل های شهری استفاده می گردد. 

بتن scc یا بتن خود متراکم می تواند در مسافت های زیاد کیفیت و تراکم خود را حفظ کند. کاری که بتن های معمولی فاقد آن می باشد. بنابراین از این بتن ها برای پروژه های دشوار که حفظ کیفیت در آن ها بسیار حائز اهمیت است استفاده می کنند. در ادامه به برخی از نمونه های استفاده از بتن خود متراکم اشاره خواهیم کرد. 

استفاده از بتن ریزی در سازه های آبی یکی دیگر از این موارد است. علاوه بر این از بتن های خود متراکم برای ساخت ساختمان های بلند به همراه انجام عملیات بتن ریزی بلوک های بتنی استفاده می کنند. می توانید این نوع بتن را برای ساختن ستون هایی که با استفاده از پمپ بتن ریزی می کنند استفاده کنید. بتن ریزی کف و سطوح افقی در پروژه های مختلف، ساخت ستون ها و دیوارهای بسیار بلند با استفاده از میلگردهای متراکم از جمله موارد پیشنهادی در این زمینه است. 

بتن cc

مزیت های استفاده از بتن های خودمتراکم

بتن scc یا بتن خود متراکم مزایای زیادی دارد. این ویژگی ها به شکل متعدد هستند از جمله مزایایی این مصالح این است که امکان جاری شدن بتن را در بین قالب های پیچیده به همراه میلگردهای متراکم به وجود می آورد. یکی دیگر از مهمترین مزیت های استفاده از بتن ریزی خود متراکم کاهش هزینه ها می باشد. در پروژه هایی که از بتن سی سی استفاده می شود نیاز به ویبره کردن از بین می رود. علاوه بر این به علت همگن بودن این نوع مصالح از دوام و بهبود خواص بتن برخوردار می باشد. بتن های خود متراکم مانند هر نوع مصالح دیگر در کنار مزایای مختلفی که دارند از معایبی هم برخوردار هستند. برای رفع معایب با انتخاب کردن مواد مناسب تاثیر آن را به حداقل ممکن برسانیم. یکی از معایبی که برای استفاده از این نوع بتن وجود دارد افزایش هزینه ها در رابطه با قالب ها و نیاز به نیروی متخصص و کاربلد است. 

عواملی که بر بتن های خود متراکم تاثیر می گذارد

بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز همواره تحت تاثیر استحکام و تراکم می باشد. به عنوان نمونه استفاده از این مصالح در هوای گرم به این دلیل که تبخیر هوا زیاد است به سرعت انجام می گیرد. در نهایت امکان دارد تراکم بتن کاهش پیدا کند. البته به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که به بتن خود متراکم آب اضافه کنید امکان دارد که مشکلات پایداری و استحکام پیش بیاید. استفاده از آن در مسافت های طولانی که باعث می شود جریان پذیذی بتن کاهش پیدا کند همچنین تاخیر در زمان بتن ریزی این امکان را به وجود می آورد که تاثیر زیادی بر روی عملکرد طراحی بتن بر جای بگذارد. 

مواد تشکیل دهنده بتن خود متراکم

موادی که بتن خود متراکم را تشکیل می دهند عبارتند از سیمان، اصلاح کننده های لزجت به همراه مواد روان کننده و سنگدانه ها می باشند. سیمان یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده ی و در واقع پایه ی این بتن است که معمولا از سیمان پرتلند برای تولید این نوع بتن استفاده می شود. نوع و میزان سیمان موجود در این بتن را بر اساس ویژگی ها و دوام آن مشخص می کنند. معمولا بین 350 تا 450 kg/m3 در بتن خود تراکم مورد استفاده قرار می گیرد. سنگریزه ها به عنوان یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده ی این نوع بتن هستند که سایز نمونه های درشت را از بین 16 تا 20 میلی متر انتخاب می کنند. 

بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز اغلب به گونه ای ترکیب می شود که میزان استفاده از درشت دانه ها در آن بسیار کم می باشد. تنها از این مصالح برای جلوگیری کردن از جاری شدن بتن استفاده می کنند. استفاده از آب در بتن خود متراکم به نسبت پایین تر از بتن های سنتی می باشد. در حالت کلی استفاده ی زیاد از آب در این نوع بتن می تواند موجب ناپایداری گردد و استفاده ی کم از آب هم این امکان را به وجود می آورد که بتن دچار لزجت گردد. بنابراین یکی از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار در ساخت بتن مقدار آب مصرفی است که بتن را تحت تاثیر قرار می دهد. خاکستر بادی، نانو سیلیس ها و مواد تامین کننده ی گرانوی دیگر مواد تشکیل دهنده ی این نوع بتن می باشند. 

بتن خود متراکم در شیراز

استفاده از ذرات نانو در بتن خود متراکم

نانوها این قابلیت را دارند که مقاومت خمشی و فشاری بتن را به میزان زیادی افزایش دهند. علاوه براین استفاده از نانو در ترکیب بتن خود متراکم خاصیت الاستیسیته، مقاومت در برابر نفوذ آب و قابلیت های مکانیکی را به میزان زیادی بهبود می بخشد. نانوهایی که در این نوع بتن به کار می روند شامل: نانو اکسید آلومینیوم، نانو رس ها، نانو سیلیس، نانو اکسید تیتانیوم و …. می باشد. 

سخن پایانی

بتن scc یا بتن خود متراکم در شیراز نوعی بتن است که نسبت به بتن های معمولی می تواند فشار بیشتری را تحمل کند. بنابراین در هنگام تولید این نوع بتن باید از افراد ماهر کمک بگیرید زیرا ساخت آن نیاز به تجربه و دقت بیشتری در مقایسه با بتن معمولی دارد.