استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز
28
مارس

بررسی استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز

بررسی استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز

استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز چگونه انجام می گیرد؟ با توجه به اینکه بتن به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد در ساخت و ساز به شمار می رود، برای اینکه کیفیت این متریال تضمین شود آن را تحت آزمایش های متعددی قرار می دهند. امروزه می توانید بتن را به شکل آماده در اختیار داشته باشید. به همین دلیل لازم است آزمایش هایی انجام بگیرد تا نسبت به سلامت آن اطمینان لازم حاصل گردد. برای اطلاعات بیشتر از آزمایش هایی که بر روی بتن انجام می گیرد با ما همراه باشید. 

استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز

درباره ی استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز

درباره استانداردهای آزمایشگاهی بتن باید بگوییم این معیارها در کشورهای مختلف متفاوت هستند و بر اساس موازین خاصی تدوین می گردند. البته استانداردهایی وجود دارند که در سراسر دنیا مورد تایید هستند. از این رو کارخانه های بتن سازی ملزم به رعایت این استانداردها می باشند. مهمترین استانداردهایی که در همه ی دنیا شناخته شده و مورد توجه می باشد به شرح زیر می باشد. 

  • استاندارد BS انگلستان
  • استاندارد DIN آلمان
  • استاندارد ISIRI موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران
  • استاندارد ASTM آمریکا

انواع آزمایش های بتن برای دستیابی به استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز

استانداردهای آزمایشگاهی بتن با آزمایش هایی که بر روی بتن ها انجام می گیرد مشخص می شود. در ادامه به برخی از آزمایش های پرکاربرد و عادی که برای تعیین استانداردها انجام می شود اشاره خواهیم کرد. یکی از مهمترین آزمایشات که در این زمینه انجام می شود، آزمایش اسلامپ بتن می باشد. اسلامپ در حقیقت به عنوان یک معیار برای جهت ارزیابی برای کیفیت، هماهنگی و یکنواختی بتن می باشد. با استفاده از این آزمایش کیفیت بتن تازه را در زمینه روان بودن و جریان پذیری مورد آزمایش قرار می دهند. 

استانداردهای آزمایشگاهی

استانداردهای آزمایشگاهی بتن در تست اسلامپ باید بر اساس استاندارد 2-3203 در ایران یا استاندارد DIN EN 12305 در محیط های آزمایشگاهی و کارگاهی انجام می شود. برای دستیابی به استانداردهای لازم در حین آزمایش مخروط هایی را که به صورت استاندارد طراحی کرده اند از بتن پر می کنند. بعد از اینکه مدت زمان مشخصی گذشت مخروط را مورد بررسی قرار می دهند. مبنایی که در این آزمایش به عنوان میزان سنجش اسلامپ در نظر می گیرند، ارتفاع ریزش بتن پس از برداشتن مخروط می باشد. 

آزمایش ضریب تراکم بتن

رعایت استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو آزمایش های متعددی برای شرایط های خاص انجام می گیرد. یکی از این آزمایش ها برای تعیین استاندارد بتن آزمایش ضریب تراکم می باشد. در این آزمایش برای محاسبه ی میزان استانداردها بتن را از یک ارتفاع استاندارد رها می کنند. به این ترتیب میزان تراکمی که ناشی از از انجام مقدار معین کار بر روی بتن مشخص می کند. 

معمولا آزمایش ضریب تراکم را معمولا در مکان آزمایشگاه و کارگاه ها انجام می دهند. در صورتی که شرایط فراهم باشد می توانیم این آزمایش را در محل اجرای پروژه هم انجام دهید. آزمایش ضریب تراکم در مقایسه با آزمایش اسلامپ از دقت و حساسیت بیشتری برخوردار است. از جمله استانداردهایی که باید در این آزمایش مورد توجه قرار بگیرد شامل 

  • BS 1881: 103:1993
  • IS 1199 –1959
  • ACI 211.3–75

می باشد. 

  بتن

آزمایش جریان بتن

استانداردهای آزمایشگاهی برای بتن متعدد هستند. یکی دیگر از این استانداردها با استفاده از آزمایش جریان بتن انجام می گیرد. این آزمایش به عنوان یک معیار برای تعیین کیفیت و اندازه گیری روان بودن، محاسبه ی میزان چسبندگی انجام می گیرد. آزمایش جریان جزو آن دسته از تست هایی است که باید بر اساس استاندارد ASTM C124 در محیطی کاملا کنترل شده و آزمایشگاهی انجام بگیرد. معمولا این آزمایش را بر روی بتن هایی با کارایی بالا انجام می دهند. 

آزمایش تعیین استاندارد بتن را با استفاده از یک دستگاه انجام می دهند. این ابزار را با عنوان دستگاه جریان می شناسند. برای انجام این آزمایش نخست بتن را داخل یک محفظه ی مخروطی شکل قرار می دهند، سپس 3 ثانیه صبر می کنند و بعد از آن مخروط را برمی دارند. در مدت هر 4 ثانیه یکبار با استفاده از میله ی کوبشی به میز ضربه ای وارد می کنند. به این ترتیب بتن بر روی سطح میز جریان پیدا می کند. بعد از انجام این فرایند قطر بتن را با استفاده از استانداردهای از قبل تعیین شده محاسبه و اندازه گیری می کنند. 

تعیین استانداردهای آزمایشگاهی بتن با آزمایش وی بی

 استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز را با استفاده از آزمایش وی بی مورد ارزیابی قرار می دهند. این آزمایش به عنوان یک روش مطمئن برای ارزیابی کارایی بتن از نظر میزان تراکم پذیری و قابلیت جا به جایی مورد پژوهش قرار می دهند. این آزمایش را باید بر اساس استاندارد ASTM C1170 انجام بدهند. در این آزمایش باید اندازه گیری نسبی کاری را که برای تغییر شکل حجم مشخصی از بتن نیاز است تا از یک شکل خاص به شکل در بیاید انجام بگیرد. به مدت زمانی که برای تغییر شکل ایجاد شده در بتن ها که به وسیله ی ویبراسیون انجام می گیرد شکل گیری می گویند. مدت زمانی را که برای انجام شکل گیری بتن مورد نیاز می باشد، به عنوان یک معیار از میزان کارایی بتن شناخته می شود. این مدت زمان را به عنوان رمان وی بی می شناسند. 

  بتن در شیراز

آزمایش کلی بال بتن

تعیین استانداردهای آزمایشگاهی بتن را می توانید در محل پروژه با استفاده از یک روش ارزان قیمت و مقرون به صرفه یعنی آزمایش کلی بتن انجام بدهید. شباهت زیادی میان این آزمایش و تست اسلامپ وجود دارد. اما نکته ی مهم این است که میزان دقت و سرعت در این آزمایش بیش از اسلامپ می باشد. برای انجام آزمایش کلی بتن از یک چارچوب فلزی کمک گرفته و آن را بر روی سطح بتن قرار می دهند. سپس گوی را از بیشترین ارتفاع رها کرده تا در زمان فرود خود به بتن ضربه وارد کند. بعد از انجام این فرایند عمق فرو رفتگی در بتن را اندازه گیری می کنند سپس آن را بر اساس استانداردهایی که وجود دارند محاسبه می کنند. 

آزمایش بتن سخت شده

استانداردهای آزمایشگاهی بتن در همه ی دنیا به دلیل اهمیت زیادی که این مصالح در ساخت و ساز دارد با دقت بسیار زیادی انجام می شود. آزمایشات بتن سخت شده به عنوان یک آزمایش بسیار مهم در این زمینه به شمار می رود. این آزمایش همانطور که از نام آن مشخص است بر روی بتن سخت شده انجام می گیرد. معمولا این نوع آزمایشات با هدف سنجش میزان مقاومت در بتن طراحی شده اند. آزمایش هایی که در زمینه سنجش بتن سخت انجام می شود را اغلب بر روی پروژه هایی مانند ساخت سازه های بلند مرتبه، پل های با دهانه های زیاد و دیگر المان هایی که تحت بار قرار می گیرند انجام می دهند. این آزمایش ها برای پروژه های خاص الزامی می باشد. 

درباره استانداردهای بتن در زمینه سایش

برای اینکه از تخریب سازه های بتنی جلوگیری به عمل بیاید لازم است تست هایی را در زمینه ارزیابی استانداردهای سیمان و بتن آزمایش های سایشی را انجام می دهند. درباره ی سایش بتن باید بگوییم در اثر تخریب های مکانیکی و فیزیکی جرم بتن کاهش پیدا می کند. این فرایند ممکن است بر اثر مواردی مانند اصطکاک، رفت و آمد و استفاده ی عابران، عبور وسایل نقلیه، آلودگی های صنعتی و …. انجام بگیرد. مهمترین قسمت برای ارزیابی استانداردهای بتن تولید بتن ضد سایش، روش های ریختن بتن جهت تولید می باشد. 

استانداردهای آزمایشگاهی بتن برای سایش شامل موارد زیر می باشد. 

  • استاندارد C779/C779M-19: این استاندارد را برای دسترسی و ارزیابی میزان سایش سطح بتن انجام می دهند. 
  • راهنمای استاندارد C1138M-19: با استفاده از این استاندارد میزان مقاومت آن را در برابر سایش اندازه گیری می کنند. 
  • راهنمای استاندارد C1803-20: این نوع استاندارد را در آزمایشگاه ها برای اندازه گیری میزان سایش در سطح، به وسیله سکوهای چرخشی انجام می گیرد. 

استانداردهای مربوط به سنگدانه سیمان و بتن

استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز را برای سنگدانه و سیمان را برای تولید بتن هایی انجام می دهند که مصارف ساختمانی دارند. در این نوع بتن ها از انواع مختلف سنگدانه در سایزهای گوناگون استفاده می کنند. به این ترتیب رعایت کردن قسمت هایی از استاندارد که به سنگدانه ها مربوط می شود بسیار ضروری می باشد. در این آزمایش ها واکنش سنگدانه های بتنی را در برابر محیط های قلیایی مورد بررسی قرار می دهند. علاوه بر این واکنش هایی که در برابر مواد شیمیایی مانند ترکیبات سیلیسی و یون هیدورکسیل را مورد بررسی قرار می دهند. 

استانداردهای آزمایشگاهی بتن

سخن پایانی 

استانداردهای آزمایشگاهی بتن در شیراز این امکان را به همه ی آزمایشگاه های دنیا می دهد. این استانداردهای تعریف شده به عنوان معیارهایی هستند که به وسیله ی آن ها به ارزیابی کیفیت بتن می پردازند. با توجه به اهمیت استفاده از بتن در ساخت و سازهای امروزی لازم است که پیش از استفاده از بتن از کیفیت و سلامت آن اطمینان حاصل کنند. یکی از مهمترین مواردی که در زمینه ی انتخاب بتن وجود دارد رعایت معیارها و استانداردهای جهانی است. برای خرید بتن لازم است به مراکز معتبر مراجعه کنید و از انجام تست ها اطمینان حاصل نمایید.