26
مارس

درباره افزودنی های شیمیایی بتن چه می دانید

درباره افزودنی های شیمیایی بتن چه می دانید

افزودنی های شیمیایی بتن چه ویژگی هایی دارند؟ در برخی موارد برای ساختن بتن های ویژه که باید در شرایط خاص به کار روند از افزودنی ها استفاده کنند. به همین دلیل لازم است درباره ی افزودنی های بتن اطلاعاتی داشته باشید. برخی از افزودنی ها که در ساختار بتن ها استفاده می شوند به عنوان افزودنی های شیمیایی بتن شناخته می شوند. هر کدام از این مواد از خواص منحصر به فردی برخوردار هستند، همین امر باعث می شود که بتن ها از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار شوند. 

  افزودنی های شیمیایی بتن

انواع افزودنی های شیمیایی بتن

همانطور که در ابتدای امر اشاره کردیم افزودنی های بتن شامل دو تقسیم بندی گسترده می شوند. این دسته بندی به افزودنی های معدنی و شیمیایی بتن معروف هستند. در اینجا قصد داریم به بررسی انواع افزودنی های شیمیایی بتن بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این متریال با ما همراه باشید. 

انواع افزودنی بتن کاهنده آب (روان کننده‌ها)

انواع افزودنی های شیمیایی بتن را با اهداف مختلفی به کار می گیرند. افزودنی های بتن کاهنده همانطور که از نام آن مشخص است، با هدف کاهش آب برای اختلاط بتن به کار می برند. استفاده از این ماده در ساختار بتن باعث افزایش مقاومت می شود. علاوه بر این استفاده از این نوع افزودنی ها موجب می شود عیار سیمان کاهش پیدا کرده و روانی بتن افزوده گردد. ار مهمترین ویژگی هایی که برای بتن ها قائل می شویم وجود مقاومت و دوام بالا می باشد. 

جالب است بدانید که این امر با افزودن آب درون مخلوط دچار تغییر می شود. انواع مواد افزودنی بتن به همان دلیلی به کار می روند تا بتوانند به افزایش کارایی بتن کمک زیادی کنند. 

افزودنی های شیمیایی بتن کاهنده با توجه به تاثیر آن ها بر روی هیدراتاسیون بتن به سه دسته تقسیم می شوند. این دسته بندی شامل متریال های روان کننده، فوق روان کننده و ابر روان کننده ی بتن می باشند. هر کدام از این متریال ها بر اساس میزان آب اختلاط شده در بتن فرایند کاهش دهندگی را به ترتیب 10، 15، 25 درصد را ایجاد می کنند. استفاده از این افزودنی ها باعث می شود، که مقاومت و چسبندگی در بتن ها افزایش پیدا کند. به این ترتیب از ترک خوردگی و جداشدگی در بتن جلوگیری به عمل می آید. 

افزودنی های شیمیایی بتن

انواع مواد افزودنی بتن دیرگیر کننده

افزودنی های شیمیایی بتن دیرگیر یکی دیر از انواع این مواد هستند. همانطور که از نام این مواد مشخص است استفاده از آن در ساخت بتن باعث می شود گیرندگی نخست سیمان کاهش پیدا کند. استفاده از این افزودنی های شیمیایی در هنگام گیرش پایانی تاثیر زیادی بر روی گیرندگی آن می گذارد. می توانید از این نوع مواد در فصول یا مناطقی که بتن با دمای بالایی به سرعت سخت می شود به کار بگیرید. 

استفاده از افزودنی های دیرگیر کننده در انواع مختلف بیش از چیزی که شما تصور می کنید از اهمیت زیادی برخوردار است. تنها به این مسئله توجه داشته باشید که فزایند گیرندگی سریع در بتن ها می تواند پیامدهای مختلفی مانند چسبندگی های نامطلوب در سطوح، ناپیوستگی درون سازه ها، ایجاد حفره و سوراخ های غیر ضروری در ساختار بتن شود. 

افزودنی های شیمیایی بتن دیرگیر اغلب شامل موادی مانند کلسیم سولفات ها، نمک های اسید، نشاسته، فرآورده ها سلولزی، شکر و …. می شوند. البته باید دقت داشته باشید برخی از مواد هم وجود دارند که علاوه بر قابلیت کاهندگی آب به شکل دیرگیر هم عمل می کنند که از آن ها با عنوان مواد روان کننده ی دیرگیر یاد می کنند. 

انواع افزودنی های شیمیایی بتن زودگیر کننده

موادی که قصد داریم به معرفی آن بپردازیم عملکرد متفاوتی با موارد قبلی دارد. افزودنی های شیمیایی بتن زودگیر نوعی از مواد افزودنی است که استفاده از آن باعث می شود سرعت گیرش نخست در بتن افزایش پیدا کند. البته گاهی اوقات این مواد را با عنوان ضد یخ بتن هم معرفی می کنند. در حقیقت استفاده از این متریال ها باعث می شود که فرایند هیدراتاسیون در سیمان تسریع شود. به این ترتیب بتن در مراحل اولیه از مقاومت بیشتری برخوردار خواهد شد. 

  بتن زودگیرنده

افزودنی های شیمیایی بتن زودگیرنده باعث می شوند که بتن سریع مقاوم شود. حال این پرسش پیش خواهد آمد افزایش سرعت مقاومت بتن چه مزایایی دارد؟ در پلسخ باید بگوییم این امر باعث می شود که فرایند قالب برداری تسریع شده، مدت زمان عمل آوری کوتاهتر گردد. این امر به فرایند ساخت و بتن ریزی در مناطق سردسیری که دمای هوا پایین می باشد کمک زیادی می کند. 

از معروف ترین افزودنی های شیمیایی بتن زودگیرنده یا ضد یخ می توانیم به  سیلیکا ژل،کلسیم فرمات،تری اتانول آمین،سیلیکا فیوم، کلسیم کلراید و ….. اشاره کنیم. البته متداول ترین نوع که افزودنی های ضد یخ که در ساخت بتن استفاده می شود کلسیم کلراید می باشد که دلیل کاربرد آن قیمت ارزان این محصول می باشد. 

انواع مواد افزودنی بتن حباب هواساز

افزودنی های شیمیایی بتن حباب هواساز یکی دیگر از نمونه های پرکاربرد افزودنی در صنعت بتن سازی است. افرادی که در رابطه با افزودنی های بتن اطلاعاتی دارند می دانند این نوع از افزودنی به عنوان جدیدترین و قابل توجه ترین ابداعات در فناوری بتن به شمار می رود. زمانی که این متریال را به ساختار بتن اضافه می کنند در سراسر بتن میلیون ها حباب پراکنده به وجود می آید. این حباب ها باعث می شوند بتن در مقابل سیکل های ذوب و یخبندان از بهبود عملکرد و افزایش دوام بیشتری برخوردار شوند. 

البته باید توجه داشته باشید که استفاده از این نوع افزودنی ها باعث می شود در کنار ارتقاء کارایی ویژگی های منحصر به فردی هم به بتن اضافه گردد. از جمله این ویژگی ها می توانیم به افزایش مقاومت شیمیایی، پیشگیری از جداشدگی دانه‌ها و خونریزی در بتن،مدول الاستیسیته (ارتجاعی)، کاهش میزان سیمان، شن و ماسه و آب لازم و کاهش وزن مخصوص بتن می شود.

انواع افزودنی های شیمیایی بتن در نوع حباب ساز بیشتر از مواد طبیعی مانند چربی‌های حیوانی و گیاهی،رزین وینسول و همچنین رزین طبیعی چوب، نمک‌های قلیایی و ….. تولید می گردند. 

  انواع افزودنی های شیمیایی بتن

انواع افزودنی های مجاز بتن آب بند یا نم بند

همانطور که از نام این افزودنی ها پیداست کارکردی در زمینه آب بند کردن بتن دارند. افزودنی های آب بند دارای قابلیت مقاوم کنندگی هستند که در برابر نفوذ آب و حرکت آزاد آب از خود بروز می دهند. در کنار قابلیت آب بندی این نوع افزودنی مخصوص بتن از قابلیت زودگیری هم برخوردار هستند. این نم بندها به عنوان یک بازدارنده در برابر آب عمل می کنند. این امر می تواند جلوی خیس شدن بتن را بگیرد. 

افزودنی های شیمیایی بتن را معمولا به سه شکل پودری، مایع، خمیری به کار می برند. اجزای اصلی این مواد از ترکیباتی مانند کلسیم کلراید و سیلیکات سودا،آمونیوم سولفات، زینک سولفات آمونیوم کلراید تولید می کنند. این مواد از نظر شیمیایی به عنوان پرکننده ی منافذ شناخته می شوند. 

انواع افزودنی های شیمیایی بتن گازساز

افزودنی های شیمیایی بتن گازساز در انواع مختلفی تولید می شوند که قابلیت واکنش ناشی از هیدراتاسیون را دارند. این افزودنی ها قابلیت ایجاد حباب های ریز در بتن را دارند. این حباب های می توانند از پدیده ی خونریزی و نشست در بتن جلوگیری کنند. نکته ی دیگری که باید بدانید این است که میزان دما، ترکیبات شیمیایی، سیمان و …. امکان کنترل حباب های گاز را به وجود می آورند. استفاده از افزودنی های گازساز در بتن های سبک نیز گارساز می باشد. 

در برخی موارد مشاهده می شود که وجود سنگدانه ها در بتن باعث آزاد سازی گاز می گردد. این امر باعث ایجاد هوای بیش از حد در بتن می شود. این متریال ها می توانند حباب های اضافه را که در ساختار بتن ایجاد شده اند را از بین ببرند. موادی که به شکل معمول در تولید انواع افزودنی شیمیایی بتن ضد حباب مورد استفاده قرار می گیرند شامل: سیلیکون‌ها، الکل غیر محلول در آب، تری بوتیل فسفات و ….. می شود. 

  بتن گازساز

انواع افزودنی ها در بتن برای کاهش خوردگی

افزودنی های شیمیایی بتن در زمینه ی کاهش خوردگی می توانند یک مشکل بسیار بزرگ در بتن های مسلح را برطرف کنند. این مشکل با عنوان خوردگی مطرح می شود. زمانی که سازه ها در معرض کلریدها یا دوده های صنعتی، شوره قرار بگیرند، مشکلات زیادی به وجود می آید. معمولا از افزودنی های بازدارنده یا کاهنده ی خوردگی با همین هدف استفاده می کنند. این امر می تواند به کاهش پیشرفت در خوردگی سازه ها کمک زیادی کند. از جمله ی این افزودنی های شیمیایی بتن شامل سدیم نیتریت،سدیم بنزوات، سدیم نیترات اشاره کرد. 

سخن پایانی

افزودنی های شیمیایی بتن به عنوان موادی شناخته می شوند که عملکردهای مختلفی دارند. با توجه به اهمیت و تاثیر بتن در ساخت و ساز لازم است افراد در هنگام ساخت بتن در شرایط مختلف از این افزودنی ها استفاده کنند. با توجه به اینکه استفاده از افزودنی های شیمیایی یک امر بسیار مهم و حیاتی جهت عملکرد بهتر در بتن ها می باشد، لازم است توسط افراد حرفه ای در این زمینه انجام بگیرد. افزودن این مواد بر اساس نوع کارکرد، شرایط اقلیمی، آب و هوا و شرایط سازه ها می باشد.